Od drobnego sprzedawcy wyrobów żelaznych do największego zaopatrzeniowca osprzętu żeglarskiego w Europie
A.W. Niemeyer to jedena z niewielu firm w Niemczech, która może pochwalić się 270-letnią historią. To, co zaczęło się w Hamburgu na Rödingsmarkt w 1745 roku w sklepie oferującym produkty z żelaza, trwa do dziś. A.W.Niemeyer jest jednym z najbardziej znanych adresów dla miłośników sportów wodnych w krajach niemieckojęzycznych. Posiada 13 filii w Niemczech, Austrii i Szwajcarii, zatrudniając około 150 osób.
Założycielem firmy był Johann Daniel Wuppermann, który pochodził z okolic Wuppertalu i osiedlił się w hanzeatyckim mieście. W Hamburgu zaopatrywał on swoim towarem zakłady rzemieślnicze, szkutników oraz producentów żagli. Ponadto prowadził kuźnię na obrzeżach miasta. W czasach wielkiej floty żaglowej, oraz licznych barek przemieszczających się wzdłuż kanałów miasta, firma stale się rozrastała. W 1779 roku wspólnikiem Wuppermanna został jego zięć, nazwę firmy zmieniono na Wuppermann & Schmilinsky.
Jak powstała nazwa firmy
Rodzinny bieznes okazał się pokoleniowym sukcesem, trwającym aż do początku pierwszej połowy 19 wieku, kiedy to postępująca industrializacja wymogła na przedsiębiorstwie skoncentrowanie się na zaopatrywaniu stoczni. W tym to okresie AWN przyjął swoją obecną nazwę: w 1862 roku właścicielem firmy został biznesmen z Hamburga Amandus Wilhelm Niemeyer, który zmienił jej nazwę na dość smomplikowaną jak na dzisiejsze czasy: „ A.W.Niemeyer, następca Wuppermann & Schmilinsky”. W czasach boomu hanzeatyckiego miasta, którego liczba ludności podwoiła się od 1870-1895 do 650.000, ze względu na napływ pracowników przemysłowych, AWN skupiał się głównie na wyposażaniu w osprzęt żeglarski jachtów, a później również statków parowych pojawiąjących się w porcie w Hamburgu. Dzięki temu firma bardzo szybko stała się jednym z najważniejszych międzynarodowych dostawców osprzętu żeglarskiego w Hamburgu. W latach 1908-1910 na Rödingsmarkt powstała dziewięciopiętrowa siedziba firmy, wówczas architektoniczny klejnot.
Upadek i powstanie: w latach wojny
Kilka lat później wybuchła pierwsza wojna światowa a wraz z nią wielki kryzys gospodarczy.
Po wojnie firma szybko powraca na tory sukcesu. Mieszkańcom Hamburga udaje się uzyskać nowe zlecenia na budowę statków, w tym eleganckich jachtów luksusowych, takich jak "Savarona", dużego prestiżowego parowca pasażerskiego "Cap Arcona", wielorybników i wielu innych. Dopiero początek II wojny światowej przynosi nowy przełom w historii firmy. Pod koniec 1945 roku większa część Hamburga leży w ruinach, także Rödingsmarkt i budynek A. W. Niemeyer. Po raz drugi, firmie i jej pracownikom udaje się powstać z ruin. Zniszczona siedziba zostaje odbudowana, AWN udaje się powrócić do działalności.
Niemeyer staje się dostawcą dla ciągle rozwijającej się floty morskiej, która przewozi towary szbko rozwijającej się gospodarki światowej, w tym pierwszych dużych tankowców. Jednocześnie powstaje zupełnie nowy rynek: w Niemczech rozkwita handel prywtnymi jachtami i łodziami. W 1960 roku wnuk założyciela firmy Gert Niemeyer, dostrzega potencjał tego rynku i koncentruje działalność firmy właśnie na tej grupie docelowej. I tak nazwa AWN staje się obok żeglugi handlowej, synonimem doskonałej jakości i bezpieczeństwa na wodzie, wśród żeglarzy-hobbystów.
Lata boomu: sporty wodne rynkiem masowym
W nadchodzących dziesięcioleciach firma stale się rozwija i powiększa, między innymi poprzez przejęcia innych firm: w 1970 roku przejęty zostaje specjalista od takielunku i okuć HSB z Hamburga, nieco później Bösch (budowa maszyn). Odtąd AWN nie tylko handluje osprzętem, ale i sama produkuje.
W 1973 zmieniają się prawa własności: przedsiębiorca z Hamburga Peter Flemmang nabywa AWN, po tym jak dotychczasowy właściciel wycofuje się z działaności ze względów wiekowych. Flammang wywodzący się z branży budowy i naprawy okrętów, dostrzega potencjał młodej, rozwijającej się branży sportów wodnych i wprowadza na rynek pierwszy katalog wysyłkowy AWN, pod prostą nazwą „Der Ausrüster“. Obok osprzętu firma w swoim katalogu oferuje również usługi techniczne wokół łodzi, między innymi takielunek czy serwis silników zaburtowych. W kolejnych latach katalog AWN ze swoimi ponad 14.000 produktami, staje się kompendium wiedzy żeglarskiej dla uprawiających sporty wodne na terenie Niemiec.
Następne lata to konsekwentna kontynuacja rozwoju firmy: w 1990 roku po upadku muru berlińskiego, następuje kupno domu handlowego „Haus für Wassersport Neptun“ we wschodniej części Berlina. W 1998 roku, po przejęciu przedsiębiorstwa Robert G. Ernst w Kilonii, otwarty zostaje pierwszy sklep żeglarski AWN w tym mieście.
W 1992 roku otwarte zostaje nowe centrum logistyczne w Hamburgu Holstenkamp, które jest w stanie wysłać 2000 paczek dziennie, do klientów w całej Europie. Ze względów logistycznych, po ponad 250 latach działalności na Rödingsmarkt AWN musi zmienić siedzibę. Peter Flammang buduje nową centralę w Hamburgu-Bahrenfeld, gdzie firma funkcjonuje do dziś. W 2001 roku na ponad 2500m2 otwarty zostaje „Flagship-Store“, który ma spełniać życzenia wymagających klientów. W tym samym czasie rozpoczyna się prężny rozwój sklepów sieciowych. Znacznie rozszerzone zostają usługi wokół łodzi: obok prac takielunkowych oferowana jest naprawa żagli, przegląd kamizelek- i tratw ratunkowych, jak i „Akademia Skippera” zajmująca się szkoleniami żeglarskimi.
Wraz ze zmianą miejsca działaności pojawia się kolejna zmiana właściciela: Peter Flammang sprzedaje AWN Christophowi Kroschke, właścicielowi Grupy Kroschke z Ahrensburga.Ten przekazuje kierownictwo na ręce biznesmana Michaela Ortmüller, który jako dyrektor zarządu, zostaje mniejszościowym udziałowcem. Na jego barkach spoczywa wielkie wyzwanie. Na rynku pojawia się wiele konkurencyjnych firm, jak i kryzys gospodarczy. Po przeprowdzonym planie uzdrowienia firmy, oraz konsekwentnej rozbudowie sprzedaży wysyłkowej, AWN udaje się powrócić poraz kolejny na właściwy tor. W szybkim tempie otwarte zostają kolejne odziały nie tylko w Niemczech, ale i za granicą w Austrii i Szwajcarii. AWN staje się niekwestionowanym liderem branży żeglarskiej.
Kurs na międzynarodowe wody
Ostatni rozdział w długiej historii AWNu to rok 2013. Po odejściu Michaela Ortmüller ster nad firmą przejmuje Christian Hofmann (z prawej). Poraz kolejny zmiany na szczycie mają zapoczątkować nową erę: jej siłą napędową staje się dalsza internacjonalizacja firmy. Jednym z elementów tej strategii, staje się zupełnie nowe pole działania: AWN wchodzi do branży czarterowej, poprzez partnera „Sun Charter“.
W Polsce produkty AWN dostępne były w latach 2006-2013. Po dwuletniej przerwie miło nam poniformować Państwa, że AWN24 od marca 2016 został wyłącznym partnerem handlowym i dystrybutorem produktów marki AWN, Ocean One, Ocen Pro i Ocean Craft, oraz pełnej palety produktów znanych marek na rynku żeglarskim dostępnych w ofercie AWN.
Klientów detalicznych zapraszamy do zakupów poprzez stronę internetową, katalog AWN, telefonicznie i mailowo. Jesteśmy także otwarci na współpracę ze stoczniami i sklepami żeglarskimi, tak aby marka AWN dostępna była dla każdego klienta, również w sklepach stacjonarnych.